Prestatie

´pres•ta•tie de; v -s 1 het presteren 2 dat wat men presteert; verricht werk.'
(Van Dale, 2010)

Wanneer we gaan kijken naar prestatie, dan gaan we kijken naar wat iemand kan bereiken.
Prestatie staat volgens de Van Dale voor; het presteren, dat wat men presteert; verricht werk. Wij zijn in  dit onderzoek geïnteresseerd in de verbetering van leerprestaties als gevolg van het gebruik van nieuwe digitale leermiddelen. We maken daarbij gebruik van effectiviteit en de efficiëntie van de leermiddelen.

In de testen en onderzoeken die gedaan zijn, hebben we een duidelijke lijn gezien in de ontwikkeling en de uitbreiding van de digitale leermiddelen. Zo heb je leermiddelen die direct aan het onderwijs gerelateerd zijn, waar bijvoorbeeld een duidelijke schoolgerichte leerlijn in zit en die ook niveau gebonden is. Daarnaast zijn er breder inzetbare digitale leermiddelen. Dat zijn dus de laptops en geheugentrainers. Als derde groep hebben we de digitale leermiddelen met een spel element dit wordt, ook wel ‘edutainment’ genoemd. Wanneer er een goede balans is tussen deze drie elementen, kan dit leiden tot een verbetering van de leerprestaties van de leerlingen.

‘De potentie van maatwerk met behulp van ICT is zichtbaar geworden, maar niet optimaal benut in dit experiment’.
(Lieshout et al, 2010, p.4)

Dit wordt ook verder in het rapport verduidelijkt, onder andere als we kijken naar de prestaties binnen het onderzoek. Er wordt verteld, dat het niet duidelijk is of de prestaties van de leerlingen vooruit zijn gegaan of gelijk gebleven. Dit komt doordat het nakijk werk van de docenten werd bemoeilijkt door de digitale leermiddelen. Elke leerling moest zijn gemaakte opdrachten per vak naar de docent mailen. Aan het eind van de dag kreeg een docent dus +/- 3 a 4 mailtjes per leerling.

‘De inzet van digitale leermiddelen bij de taakvakken (rekenen, taal) is als positief ervaren. Enerzijds waren de lessen rustiger (leerlingen werkten geconcentreerder dan voorheen), anderzijds boden de leermiddelen mogelijkheden tot les op maat'.
(Lieshout et al, 2010, p.5)


De inzet hebben aldus een positief effect op de leeromgeving en zorgen ervoor dat de leerlingen op hun eigen niveau aan de slag kunnen.

In het artikel uit de COS staat het volgende vermeld:
'Je kunt pas bepalen welk leermiddel je in de school wilt gebruiken als je je er terdege van bewust bent welke onderwijskundige (in)richting je in je school wilt voorstaan.'
(Dubois en Ast van, 2009, p.14&15)

Het te realiseren didactische leermiddelen komen voort uit de onderwijskundige visie. Daarbij worden dan de type didactiek gekozen en die didactiek moet overeenstemmen met met de leermiddelen die de school worden gerealiseerd. Het is duidelijk dat een keuze voor een bepaalde didactiek geen zaak is die alleen van bovenaf kan worden opgelegd. Wat er in de klas gebeurt, wordt dus mede bepaald door de gerealiseerde didactiek samen met de lesgevende docent.

'Uitkomst van het onderzoek, is ook dat de school (leiding en docenten) zich bewust moet zijn van waar het met de ict naartoe wil.'
(Thomas S, et al, 2010 p.22)

Mogelijkheden en onmogelijkheden moeten voor iedereen duidelijk zijn. In de school is ict immers niet meer en niet minder dan een leermiddel. Onderwijskundig beleid moet zich dan ook reiken naar de ict. Pas dan kan er een gericht beleid worden gevoerd dat een wordt met het leermiddelenbeleid.

Bronnen:
  •  Lieshout van, M., Kort, J., Huveneers, S., Sauer, S. (2010). Het leren van de toekomst Zorg voor impact (TNO-rapport 35309) Verkregen van SURFnet/Kennisnet website: http://www.surfnetkennisnetproject.nl/attachments/2224220/TNO_rapportage_LvdT_-_final-def_-_100614.pdf
  • Van Dale (2010), Website: http://www.vandale.nl/vandale/zoekService.do?selectedDictionary=nn&selectedDictionaryName=Nederlands&searchQuery=Prestatie 
  • Thomas S, Ebbers D, Ekkens T., (2010). Rapport VO-raad “Het leermiddel, de docent, zijn leerling en hun toekomst. Website:http://www.leermiddelenvo.nl/files/eindrapportage_programma_leermiddelenbeleid_2010.pdf 
  • Dubois H & Ast M van., (2009). Hoe integreer je het digibord in het onderwijs COS, 27 (1).Interview met Brotto G C